Obsah
Regionální značení - o čem to všechno je
Systém regionálního značení má širokou základnu po celém území České republiky, je politicky a ekonomicky nezávislý, je budován občanskými iniciativami, často pracujícími metodou LEADER (Místní akční skupiny). Společné řízení systému značení realizuje Asociace regionálních značek. Regionální značení výrobků se v České republice rozvíjí již mnoho let. Jde ruku v ruce s rozvojem farmářských trhů a vznikem specializovaných prodejen na místní produkty, především potraviny. Zvyšuje zájem zákazníků o regionální výrobky. To vše podporuje vznik a rozvoj značení v regionech.
Značení je určeno jak návštěvníkům regionů (turistům), kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, tak i místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce. Výrobci získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci svých výrobků, nové kontakty a mohou spolu účelně spolupracovat. Např. pěstitel zeleniny může dodávat čerstvé suroviny do restaurace zaměřené na regionální pokrmy, lidé angažující se v cestovním ruchu mohou obohatit nabídku turistům o různé výrobky a řemeslné ukázky z regionu atd.
Co je základním cílem regionálního značení
Cílem značení je propagovat místní produkty a pomoci regionálním výrobcům. Jedině společně mohou místní výrobci mírnit negativní projevy a důsledky globalizace. Proces certifikace na místní výrobce klade také určité požadavky. Výrobek, který prošel procesem certifikace, musí zákazníkovi garantovat skutečný původ výrobku nebo služby v regionu. Místní původ však není jedinou podmínkou pro udělení značky, mezi další podmínky patří:
- mimořádně kvalitní výrobek či služba
- výrobek ani služba nesmí poškozovat životní prostředí
- výrobky a služby jsou jedinečné ve vztahu k území - vyrobené tradiční technologií, ručně nebo z místních surovin (zdrojů)
Regionální značka se uděluje výrobkům spotřebního charakteru, přírodním, zemědělským produktům, uměleckým dílům, ubytovacím a stravovacím službám, zážitkovým aktivitám, které splňují certifikační kritéria.
Dalším neméně významným cílem regionálního značení je zviditelnit region. Ten je mnohdy identifikován nikoli etnograficky, ale spíše je spojován s turistickou oblastí. Region s místní značkou bývá často synonymem pro turistickou destinaci. Certifikované výrobky a služby se pak stávají viditelnými nositeli místních kulturních a řemeslných tradic. Výrobci získávají díky značce jednotnou propagaci svých výrobků či služeb a mohou spolu účelně spolupracovat.
Povedlo se nám
Díky projektu "Venkov má co nabídnout" se podařilo mezi dalších 25 regionálních značek zařadit: