Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Výběr jazyka

  • cz
  • en
  • de
  • pl

Obsah

Regionální značení - o čem to všechno je

Systém regionálního značení má širokou základnu po celém území České republiky, je politicky a ekonomicky nezávislý, je budován občanskými iniciativami, často pracujícími metodou LEADER (Místní akční skupiny). Společné řízení systému značení realizuje Asociace regionálních značek. Regionální značení výrobků se v České republice rozvíjí již mnoho let. Jde ruku v ruce s rozvojem farmářských trhů a vznikem specializovaných prodejen na místní produkty, především potraviny. Zvyšuje zájem zákazníků o regionální výrobky. To vše podporuje vznik a rozvoj značení v regionech.

Značení je určeno jak návštěvníkům regionů (turistům), kterým dovoluje objevovat region a užívat si jeho atmosféru novým netradičním způsobem, tak i místním obyvatelům, kteří mohou nákupem značených výrobků podporovat „své” místní výrobce. Výrobci získají díky značce různé výhody, zejména jednotnou propagaci svých výrobků, nové kontakty a mohou spolu účelně spolupracovat. Např. pěstitel zeleniny může dodávat čerstvé suroviny do restaurace zaměřené na regionální pokrmy, lidé angažující se v cestovním ruchu mohou obohatit nabídku turistům o různé výrobky a řemeslné ukázky z regionu atd.

Co je základním cílem regionálního značení

Cílem značení je propagovat místní produkty a pomoci regionálním výrobcům. Jedině společně mohou místní výrobci mírnit negativní projevy a důsledky globalizace. Proces certifikace na místní výrobce klade také určité požadavky.  Výrobek, který prošel procesem certifikace, musí zákazníkovi garantovat skutečný původ výrobku nebo služby v regionu. Místní původ však není jedinou podmínkou pro udělení značky, mezi další podmínky patří:

  • mimořádně kvalitní výrobek či služba
  • výrobek ani služba nesmí poškozovat životní prostředí
  • výrobky a služby jsou jedinečné ve vztahu k území - vyrobené tradiční technologií, ručně nebo z místních surovin (zdrojů)

Regionální značka se uděluje výrobkům spotřebního charakteru, přírodním, zemědělským produktům, uměleckým dílům, ubytovacím a stravovacím službám, zážitkovým aktivitám, které splňují certifikační kritéria.

Dalším neméně významným cílem regionálního značení je zviditelnit region. Ten je mnohdy identifikován nikoli etnograficky, ale spíše je spojován s turistickou oblastí. Region s místní značkou bývá často synonymem pro turistickou destinaci. Certifikované výrobky a služby se pak stávají viditelnými nositeli místních kulturních a řemeslných tradic. Výrobci získávají díky značce jednotnou propagaci svých výrobků či služeb a mohou spolu účelně spolupracovat.

Povedlo se nám

Díky projektu "Venkov má co nabídnout" se podařilo mezi dalších 25 regionálních značek zařadit:

Opavské Slezsko regionální produktJeseníky originální produkt